Friday 8 January 2016

Clear wardrobe - clear mind

 
Jak łatwo i przyjemnie odchudzić swoją szafę? Nie mam się w co ubrać, ale szafa pęka w szwach. Jak dobrze zorganizować swoją garderobę? To tylko kilka z pytań, które przewijają się w każdym noworocznym numerze magazynów dla kobiet.

Czytając je, byłam bardzo z siebie zadowolona, bo myślałam, że mnie to nie dotyczy. Przecież stosunkowo często to robię i nigdy nie przysparzało mi to większej trudności. Dlatego tez bez obaw otworzyłam czeluścią swojej szafy i zaczęłam przeglądać jej zawartość. W myślach zadałam sobie jednak jedno pytanie, : Dlaczego tak naprawdę mam tą rzecz? Odpowiedzi mnie zaskoczyły: dostałam to w prezencie od mamy, babci czy męża, ta sukienka kosztowała mnie baaardzo dużo pieniędzy, przecież jak założę sweterek czy żakiet, to nie będzie widać tych plam po antyperspirancie...

Spisując te odpowiedzi śmiałam się sama z siebie:). Swoje obserwacje, ale także duch noworocznych postanowień i zmian, zaintrygowały mnie do dokończenia procesu.

Poniżej znajdziecie kilka cennych porad, które wyczytałam w gazetach, a które naprawdę sprawdziły się podczas mojego sprawdzianu.

1. Włącz motywację, muzykę i czas start
By cała operacja przebiegła sprawnie i efektownie, ustal sobie jasno ile czasu na to przeznaczysz. 2 godziny? Wystarczy. Pozwoli ci to na lepszą organizacją i nie tracenie całego dnia. Motywację i energię sprawisz sobie poprzez włączenie playlisty z szybkimi kawałkami. Te romantyczne mogą niestety uruchomić nasze emocje, a sentymenty względem naszej garderoby powrócą:). Przykro mi Adele - nie dzisiaj.

2. Wstępna selekcja
Wyrzuć wszystkie rzeczy na środek pokoju i zacznij je sortować wedle ich rodzaju: marynarki razem, spodnie razem, koszule razem, sukienki razem itd. Od razu ukazuje się nam bardziej przejrzysty obraz: ile tak naprawdę masz sukienek czy spodni. Pomoże Ci to zadecydować, przy ostatecznej selekcji.

3. Selekcja ta właściwa
To jest ta część, na którą możesz poświęcić więcej czasu. Przejrzyj każda rzecz z osobna. Przy wyborze: Zostajesz ze mną czy Czas się pożegnać, kieruj się odpowiedziami na pytania:
 
Czy miałam to ubrane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy? ( mmm, nie wiedziałam, że jeszcze to mam - znaczy, że wcale za tym nie zatęsknisz jak się tego pozbędziesz).
 
Czy lata świetności ma jeszcze przed soba czy już jednak za? (uwierz, plamy po perfumach, wyblakle, zmechacone materiały naprawdę nie wyglądają dobrze nawet jeżeli dodamy do tego nowiutki sweterek.
 
Jak prezentuje się w tym moja sylwetka? Zalecam tutaj również szybka przymiarkę, by się w tym upewnić. (jeżeli nie podoba Ci się to jak się prezentujesz w tym - pozbądź się tego. Nie wmawiajmy sobie, że przecież jak schudnę będzie w sam raz.

Jeżeli choc na jedno pytanie odpowiadasz zdecydowanym Nie, oznacza to, że jest to najwyższy czas by się z tym pożegnać.

Rozprawy się również raz na zawsze z rzeczami tzw. do sprzątania i do ogrodu:). Zostaw sobie dwie pary spodni dresowych i 2 koszulki, reszta nie jest Ci potrzebna.
 
Na szaliki, bieliznę oraz inne, zakupiłam kosze, które pozwolą mi je trzymać razem.
 
4. Układanie w szafie
Tak jak przy wstępnej selekcji, staraj się układać rzeczy już w szafie tym samym systemem. Sukienki razem, koszulki razem itd. Jeżeli tylko masz taka możliwość - powieść na wieszaki jak najwięcej, Powieszone = widoczne. Złożone = zapomniane. Możesz również pójść o krok dalej i już teraz skompletować kilka elementów, które wiesz, że świetnie razem wyglądają. Zaoszczędzisz sobie nerwowego poranku przed pracą.

Jest to świetna okazja do zastanowienia się również, których elementów garderoby nam jeszcze brakuje. Zwłaszcza tych podstawowych: proste topy pod żakiety czy sweterki, proste ołówkowe spódnice czy sukienki w granatowych lub czarnym kolorze, para dobrze skrojonych dżinsów czy biała koszula.
 
5. Wszystko na swoim miejscu
Wypracuj sobie nawyk odkładania i wieszania rzeczy na swoje miejsce. Wiem wiem, to trudne, bo sama w dalszym ciągu rozrzucam je po całym domu. Ktoś mi kiedy powiedział, że musimy powtórzyć daną czynność 10krotnie, by nasz mózg uznał to za rutynę i wykonywał ją automatycznie:). A zatem nie wszystko jest jeszcze stracone:).
 
Posprzątana szafa to nie tylko domykające się ich drzwi, ale również poukładane myśli. Zobacz ile właśnie miejsca I przestrzeni sobie przygotowałaś. Nie tylko na nowa odzież, ale również na nowe pomysły i złapanie oddechu. A dodatkowo, przecież jako pewne siebie kobiety, powinnyśmy zawsze wyglądać zjawiskowo. Posprzątana szafa tylko nam w tym pomoże:).

Spróbujcie sama i podzielcie się wrażeniami bądź innymi pomysłami:)

 
 
How to easily and painlessly organize and clean your garderobe? I have nothing to wear, but there is just no more place in the closet! This is only just a few of the questions which are appearing in almost every new year's magazine for women.

I have been reading them and feeling very confident and proud of myself because I thought: ah, this is not about me. I am doing this exercise rather often and it never appeared to me it can be a problem. Therefore without any fear I have opened the doors of my closet and started to go through the clothes. In my mind however, I have been asking myself: Why is this piece still here? The answers really surprised me: I got it as a present from my mum, grandma or husband. This dress costs me a loooot of money. This dress presents itself very well when I put on a nice sweater - you almost cannot see the deo spots...

Writing these answers down, I have been smiling to myself. These observations but also the spirit of the new year resolutions, intrigued me to finish the process.

Below you can find some golden tips I have found in the articles. I have tested them and surprise surprise- they have really helped me in this test (meaning - I said goodbye to much more items than I used to).

1. Turn the motivation, music and time on
To make sure that the whole operation goes smooth and effectively, already now decide how much time you are going to spend on it. 2 hours? Enough. It will help you to better organise yourself and not waste the whole day for cleaning. The motivation and energy you can get from playing fast and disco songs. I am afraid the romantic ones might make our emotions and sentiments towards our clothes to come back. Sorry Adele - not today:).

2. Preselection
Throw out all the clothes in the middle of the room and start with sorting them according to their kind: dresses together, blouses together, jackets together etc. It will immediately give you the clear picture of what you have and it will definitely help you to decide what to keep in the main selection.

3. Main selection
This is the part you can spend most of your time. Go through every item. To decide for 'You are staying with me' or 'It is time to say goodbye' use the answers on the following questions:

Did I wear it in the past 12 months? Mmm, I did not even know I still have it - meaning: you are not going to miss it.
 
Does it still look good? Believe me - perfume and deo spots, used and washed materials do not look good regardless if you are going to wear a new sweater.
 
How does my body looks like in it? This is the part I recommend trying it on before deciding. And if you feel like that you do not look good - do not have any mercy. And attention, do not talk yourself into it: '...but if I lose weight it will be perfect'. Say goodbye:).
 
If on one of these questions, your answer is a definitive NO, it is time to remove this piece from the closet.
 
How many T-shirts and sweat pants do you have for ' cleaning' :)? 2 of each is enough, the rest you do not need.
 
In regards to scarfs, underwear and other, I have bought boxes. They will help me to keep them together in one place.
 
4. Back in the closet
Try to organise your clothes in the wardrobe using the same system as in the preselection: dresses together, blouses together etc. If you have the possibility,  hang as much as possible. Hanged = visible. Folded= forgotten. You can also go a step further and prepare a few outfits which you know that they look great together. It will save time and stress in the morning when choosing the clothes to work.
 
It is also a great occasion to think which other elements you miss in your closet. And especially the essential and basic ones such as: basic tops, pencil skirts or dresses in navy or black colour, great fitting jeans or white blouses.
 
5. Everything has its own place
Now, when you have organized your wardrobe, try to keep it this way. I know I know, it is hard. I am still throwing my shoes and jackets all over my apartment :). But somebody one time told me that we need to repeat the function 10 times before our brain picks that up and turns it into routine and automatic thing. Not everything is lost ladies:).
 
A clean wardrobe does not only mean to finally be able to close its doors, but also your thoughts will also be in order. Look how much space you have just created for new clothes (of course:)) but also for new ideas.  And let' s do not forget that as a confident women, we always need to look fabulous. A clean closet will only help us with this:).
 
Try it yourself and share your experience or other ideas:).








 
 
 




 

 
 
 

2 comments:

  1. Jak się widzi efekty przed i po, to od razu motywacja do sprzątania wzrasta. Pięknie Twoja szafa teraz wygląda! ;)

    ReplyDelete
  2. Ja ostatnio zrobiłam to samo z moja szafa :) ����

    ReplyDelete